sâmbătă, 11 iulie 2009

De cine depinde educatia copiilor nostri?


Cu totii dorim pentru copiii nostri un invatamant de calitate. Dar este sistemul actual capabil sa il si ofere? Nu cumva copiii doar invata mecanic si nu au conditii sa-si etaleze si sa-si valorifice potentialul real? Ce poate face scoala si ce putem face noi, parintii?

La toate aceste intrebari a incercat sa raspunda seminarul de educatie organizat de revista Avantaje impreuna cu cititoarele si cu specialisti in domeniu.

Reperele discutiei le lanseaza Daniela Palade-Teodorescu, redactorul-sef al revistei: care sunt punctele tari si mai ales cele slabe ale sistemului romanesc de invatamant si ce alternative exista? De ce elevii sunt educati doar sa reproduca informatia, nu sa o si inteleaga? De ce in scoala romaneasca cunostintele abstracte sunt cele care au prioritate, in detrimentul informatiilor concrete, utile in viata de zi cu zi, cum sunt cele despre bugetul si economia familiei, despre sanatate si igiena sau relatii interumane. De ce copiii invata doar sa memoreze mecanic date, cifre, formule, dar nu nu sunt invatati cum sa gandeasca pozitiv si constructiv, nu li se cultiva increderea in sine si spiritul de lider si nu au posibilitatea sa-si formeze o personalitate puternica.

Sunt realitati pe care nu ne putem preface ca nu le observam, pentru ca ne confruntam zilnic cu ele, mai ales daca suntem parinti. Ca sa ne crestem copiii intr-o lume mai buna, avem nevoie de un sistem educational de calitate, dar nu trebuie pierdut din vedere faptul ca primul educator al copilului suntem noi insine. Pana sa dam vina pe lipsurile sistemului de invatamant, mai bine sa vedem daca nu cumva noi gresim in alegerile facute in numele copiilor nostri. Copiii invata dupa un sistem invechit "Este perfect adevarat. Dar pentru toate astea nu este de vina sistemul?" intervine una dintre cititoare. "Sa ne uitam la manualele care de multe ori nu prea sunt adaptate varstei elevilor, depasind nivelul lor de intelegere, la profesorii care predau greoi si de neinteles, ori la cei care pretind sa faci meditatii cu ei, daca vrei note mai mari, chiar daca tu stii suficient pentru nivelul tau. Toate astea nu tin de sistem?".

"De aici as putea prelua eu stafeta si sa va spun ca raspunsul este, absolut, 'da!' ", intervine Marian Stas, presedintele Fundatiei CODECS pentru Leadership, autorul proiectului "Scoala pe bune", proiect de transformare a Scolii ca sistem in Romania. "In opinia noastra, Romania tinde catre mediocritate, deoarece sistemul public al educatiei din Romania este mediocru. Faptul ca, in mod constant, in fiecare an, elevi si studenti romani obtin rezultate remarcabile la competitii internationale probeaza doar calitatea exceptionala a elitelor capabile de performante deosebite (a competitorilor si a antrenorilor acestora). Atat si nimic mai mult. Copiii reproduc informatia, dar nu o inteleg. Iar faptul ca din 42 de tari participante la Testul PISA, in anul 2000, Romania s-a clasat pe locul 34 si faptul ca nici o universitate din Romania nu se afla in primele 500 de universitati din lume ori in primele 207 din Europa probeaza calitatea mediocra a sistemului public al Educatiei din Romania, in ansamblul sau. Iar mediocritatea nu poate, din nefericire, sa devina activa, ramane reactiva, ramane o masa de manevra. Problema este astazi ca acest sistem invechit nu mai corespunde cu cerintele societatii. Educatia si societatea sunt 'din filme diferite', nu se mai potrivesc. Sistemul educational a ramas cam acelasi din epoca comunista: greoi, stufos, piramidal si destul de incarcat cu inutilitati. Pe scurt: sistemul este conservator si greoi, in vreme ce epoca in care traim este teribil de rapida si de novatoare. De aceea nu e nevoie de o transformare profunda a acestei micro-elite de exceptie a educatiei, ci a masei mediocre pregatite de sistemul actual de invatamant."


Lectii la nivelul mileniului trei

"Sa nu ne gandim la educatie, la scoala ca la un mod absolut de competitie intre elevi, o lupta unde de-o parte esti tu si de alta ceilalti colegi sau chiar profesorii, sau un fel de concurs la care trebuie sa iti pui in valoare cunostintele si unde te duci doar ca sa iei premii, asa cum am impresia ca este acum", spune Mariuca Talpes, director general INTUITEXT, divizia de software educational a grupului Softwin, lider de piata in materie de metode noi, CD-uri educationale si instrumente moderne de invatamant (e-learning). "E un alt nivel si un alt tip de competitie si, din pacate, sistemul de invatamant este cel care a ramas cantonat acolo, cu 20 de ani in urma. Acum, cantitatea, calitatea si mai ales modul de accesare a informatiei este complet altul. Copiii sunt o generatie cibernetica inca de la gradinita, iar metodele de predare ar trebui sa fie la acelasi nivel, ceea ce nu se intampla. Copilul trebuie sa interactioneze, nu-i mai este suficient nivelul informational al scolii actuale. Ei au la dispozitie televiziunea, internetul, comunicatiile mobile, conexiunile in timp real prin satelit; ei vor intra dupa terminarea scolii in competitie cu varfurile unui sistem european, nu vor mai fi izolati aici, in tara, va trebui sa li se ofere alte perspective si posibilitatea de a invata la nivelul acesta".


Nu doar scoala educa, ci si parintii

"Ideea e ca nu trebuie sa lasam totul pe seama scolii si apoi sa ne construim o scuza din faptul ca scoala nu face mare lucru", intervine Iren Arsene - director al Editurii Curtea Veche, una dintre cele mai importante edituri romanesti, care publica o impresionanta colectie de carte educationala si motivationala. "Ca editor de carte si ca mama, consider ca ceea ce trebuie abordat fara discutie in educatia unui copil este comunicarea . Deschiderea sa catre lume si catre ceilalti, legaturile pe care le creeaza si, mai mult decat orice, cultivarea increderii in sine si in posibilitatile lui sunt necesitati vitale care lipsesc din aria curriculara a sistemului actual de invatamant. Copilul trebuie sa invete cum sa gandeasca, iar acest mod de a-si manifesta creativitatea si de a gandi ar trebui sa-l pregateasca sa devina un lider in comunitatea sa. Sa gandeasca si sa actioneze ca un lider de opinie; sa-si modeleze o personalitate puternica si sa-si formeze o gandire pozitiva si constructiva. Eu, cel putin, asa am procedat in cazul meu, cu propria-mi familie. Am privit situatia pur si simplu ca pe o lupta pe care trebuia sa o duc, pentru viitorul copilului meu. Nu am vrut sa devina un adult cu probleme in viata de zi cu zi, cu probleme financiare inca din timpul facultatii, care va fi neincrezator in fortele proprii si va ajunge sa-si vanda ieftin timpul si abilitatile. Si atunci cand am descoperit carti motivationale, carti care sa-l orienteze, sa-i arate pas cu pas cum sa gandeasca, cum sa reactioneze, pentru a-si forma personalitatea, le-am citit si am cautat cai de a le aplica. Acesta a fost primul pas, dupa care am inceput sa editez astfel de carti, o multime de titluri de mare succes, care au fost adevarate bestseller-uri in Occident, insa orientandu-ma exclusiv dupa utilitatea lor practica, dupa ceea ce puteau schimba in modul parintilor de a le face edu-catie copiilor."



Incredere in sine, valori competenta, creativitate...

"Deci modul de a preda influenteaza fara doar si poate mentalitatea copiilor, stim ce putem prelua ca metode de educatie din afara si stim si despre metodele moderne de invatare. Dar pedagogii, profesorii?" intervine o alta cititoare, mama unui elev de clasa a cincea. Cel care raspunde este Marian Stas, presedintele Fundatiei CODECS: "Trebuie recunoscut faptul ca in conditiile actuale, aproape nu mai exista vocatia aceea de a sta la catedra, de a fi dascal. Si in ceea ce priveste modul profesorilor de a-si tine orele, nu cred ca acest fapt este strict legat de marimea salariului. Cei care sunt pasionati de meserie fac lectii model, cei care nu prea au chemare fac lectii mai slabe sau mai scurte, lungind pauzele. S-a observat clar ca ponderea profesorilor foarte buni a scazut si am impresia ca nu mai exista mentori, formatori. De aceea, drept urmare, ambele tabere - elevi si profesori - adopta metoda minimei rezistente. Deci acum avem prea multe discipline de studiu, profesori slabi, care nu orienteaza si nu evalueaza elevul, elevi care nu pot alege ce sa studieze, ce li se potriveste" Cine trebuie sa faca ceva, caci refuzul de a accepta realitatea nu duce nicaieri? 'Actorii' sunt, pe de o parte, Ministerul si Parlamentul, cei care pot aborda direct pachetul legislativ, iar pe de alta parte, copiii si parintii, dar si profesorii. Noi am lansat un program conceptual, un sistem educational pe care l-am denumit 'Scoala pe bune', care este gandit sa schimbe structural sistemul public actual si sa faca trecerea la alte valori educationale, care acum nu sunt cultivate elevilor: competenta, creativitate, performanta, implicare, actiune sociala, valoare, caracter..."

INFORMATII

Amanunte despre oferta de carte motivationala a editurii Curtea Veche puteti afla accesand www.curteaveche.ro, iar comenzile si detaliile privind e-learning, precum si CD-urile cu lectii interactive si software-ul educational sunt accesibile pe site-ul www.intuitext.ro. Despre proiectul "Scoala pe bune", dar si despre programele CODECS de introducere a "Interna­tional Bacalaureat" (IB - Bacalaureatul cu recunoastere internationala) puteti gasi detalii pe site-ul www.lmt.ro. Daca vrei sa-ti spui parerea despre problemele educatiei in Romania, sau sa participi si tu la un astfel de seminar organizat de revista Avantaje, acceseaza sectiunea familie/copii.

Sursa: Avantaje Autor: Adrian Ciltan

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu